× ×
معارف منصة معتمدة

افضل الكورسات المجانية المقدمة من منحة egFWD من وزارة الاتصالات وتكنولوجيا


منحة egFWD بشكل جديد، المنحة في نسختها الثانية

منحة egFWD هي منحة مجانية تمامًا من وزارة الاتصالات وتكنولوجيا

حيث تم عمل تغييرات كثيرة و كورسات أكثر ومهارات متعلقة بسوق العمل أكثر زي تطوير

ال C.V وبناء ال profiles على منصات التوظيف و أساسيات العمل الحر.

مع المنحة في شكلها الجديد، طريقك تلاقي شغلك اللي بتحلم بيه في شركات التكنولوجيا

عالمية بقى أسهل، وهنكون معاك لحد ما تحقق حلمك والمنحة مجانية ١٠٠% مقدمة من وزارة الإتصالات و تكنولوجيا المعلومات.


فى المجالات الاتية
1-Start your Digital Marketing career
Become a Content Writer and master the marketing fundamentals because in the era of technology, “Digital Marketing” has become the first choice for leading companies and institutions to promote their services and products. This is your chance to start your career in this vast world as a Digital Marketer.


2-Start your Web Development Career
The web specialization track is an opportunity to develop your programming skills gradually through a fully integrated and stackable learning journey. The program starts by introducing Javascript concepts and slowly progressing towards React to become a front-end developer.


3-Start your Web Development Career

The web specialization track is an opportunity to develop your programming skills gradually through a fully integrated and stackable learning journey. The program starts by introducing Javascript concepts and slowly progressing towards React to become a front-end developer.


4-Start your Data Analysis career

This program is designed to equip you with the core skills needed to launch or advance a successful career in data. Enroll now and acquire valuable skills, create a project portfolio to demonstrate your abilities, and get support from mentors, peers, and experts in the field.


5-Professional Web Development
Learn how to build high-quality websites and dynamic applications to create stunning user experiences for the web by being able to construct responsive websites using CSS, Flexbox, and CSS Grid, develop
interactive websites and UI (User Interface) applications using JavaScript and HTML and connect a web application to backend server data using JavaScript

6-Become a Professional Data Analyst

Advance your programming skills and refine your ability to work with messy, complex datasets. You’ll learn to manipulate and prepare data for analysis, and create visualizations for data exploration. Finally, you’ll learn to use your data skills to tell a story with data.


فرصة عظيمة استغلها قبل فوات الأوان

للتقديم عبر الموقع:https://egfwd.com/

A great opportunity, take advantage of it before it's too late, and apply now on our new website: https://egfwd.com


ودية شوية معلومات بسيطة عن المنحة

التعريف بمنحة وزارة الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات، مبادرة مستقبلنا رقمي.
منحة أو مبادرة مستقبلنا رقمي، عبارة عن مبادرة برعاية وزارة الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات المصرية بالتعاون مع هيئة تنمية صناعة تكنولوجيا المعلومات ومنصة يوداستي التعليمية العالمية، تهدف المبادرة إلى تعليم وتدريب وإعداد 100 ألف شاب مصري، للعمل الحر عبر منصات الأعمال الحرة العالمية في 3 مجالات رئيسية وهي:
• تطوير المواقع الإلكترونية
• تحليل البيانات
• التسويق الالكتروني
وده طبعاً للمساهمة من الدولة في تحسين مستوى معيشة الشباب وزيادة الدخل القومي المصري بالعملة الأجنبية، بخلاف وضع مصر في مكانة متميزة في مجال الأعمال الحرة التكنولوجية خاصةً.

2. مجالات المنحة والهدف منها وطرق التقديم فيها.
الصراحة التخصصات ال 3 الموجودين بالمنحة، تخصصات مطلوبة كتير في سوق العمل المحلي والعالمي، تقدر تختار المجال إللي بتحبه أو سبق ودرسته قبل كده أو إللي بتشتغل فيه حالياً أو إللي انت حابب تتخصص فيه حتى لو متعرفش عنه حاجة، لأن ببساطة المنحة بتوفر فرصة:
• دراسة مجال معين من الصفر – في برامج بتسميها المتحدي. مدة المسار ده 8 أسابيع
• زيادة الخبرات السابقة وتنميتها – في برامج بتسميها المتخصص. مدة المسار ده شهرين.
• إحتراف المجال بكل متطلباته – في برامج بتسميها المحترف. مدة المسار دة 3 شهور.
التقديم للمنحة بيبدأ تقريباً من يوم 14 كل شهر وبتعرف انت اتقبلت ولا لأ من يوم 2 من الشهر اللي بعديه وبعدين بيبعتولك ميعاد بدء المنحة، السن من 18 سنة فيما فوق . أول دفعة بدأت يوم 19 مايو 2020..
لسابق معرفتي وشغفي وعملي بالتسويق الإلكتروني إخترت مجال التسويق الإلكتروني وقدمت في مسار أو برنامج المحترف واللي مدته 3 شهور والحمد لله أتخرجت منه أمبارح، وعشان كده بكتب الموضوع ده.

3. طرق التدريس المتبعة بالمنحة .
التدريس في المنحة دي بالكامل أونلاين، يعني مش هتضطر تروح ولا تيجي كل اللي انت محتاجه، كمبيوتر – لاب توب أو موبايل، إنترنت بسرعة محترمة، بالإضافة للغة الانجليزية طبعاً، عشان تساعدك في الدراسة اللي هي عبارة عن فيديوهات من خبراء عالميين في المجال اللي انت هتختاره باللغة الانجليزية، وأحياناً هتلاقي لها ترجمة مكتوبة على الفيديوهات نفسها بلغات تانية منها العربية، بس لازم يكون مستواك مقبول " تقدر على الأقل تفهم وتقرأ كويس" في اللغة الانجليزية.
بخلاف الفيديوهات دي في حاجتين كمان:
• محاضرات أونلاين على تطبيق زوم بشكل إسبوعي بتجتمع فيها مع مجموعة العمل بتاعتك ومعاكم قائد المجموعة إللي في الغالب بيكون مصري متخصص في التدريب وشغال في مجال المنحة اللي هتختارها من فترة بيساعدك في توضيح أي نقطة واجهتك فيها مشاكل، بتتناقشوا في موضوعات المشاريع اللي انتم مكلفين بيها، بيسجل حضوركم في المحاضرات دي عشان عليها جزء كبير من النقاط " الدرجات اللي بتاخدها في البرنامج التدريبي" واللي على أساسها هي والمواعيد النهائية لتقديم كل مشروع بيتحدد هتقدر تكمل دراسة معاهم ولا ممكن لاقدر الله يستبعدوك.

• دعم كامل ونقاش مستمر بين الطلاب والمشرفين للتعاون والرد على كل التساؤلات الخاصة بالطلبة، والمشاريع ومجال العمل الحر وده بيكون من خلال قناةCommunity FWD على تطبيق Slack وده تطبيق الغرض الرئيسي منه إدارة وتنظيم فرق العمل والمشاريع، بيتم إضافتك على القناة المخصصة لبرنامج المنحة إللي حضرتك إتقبلت فيها بمجرد قبول طلبك وبدء المنحة.

4. محتوى البرنامج المتقدم في التسويق الالكتروني وأهميته " البرنامج اللي اتخرجت منه".
بفضل ربنا وكرمه، اتخرجت من برنامج التسويق الالكتروني، المسار المتقدم، اللي هو آخر وأعلى مسار موجود بالمنحة. درست بالمسار ده كل ما يخص مجال التسويق الإلكتروني من:
• كيفية دراسة السوق. Market Research
• دراسة المنتجات أو الخدمات المطلوب تسويقها"Product & Service analysis " وتحديد الطرق والوسائل المناسبة لتسويقها.
• دراسة المنافسين وتحليل نقاط القوة والضعف لديهم، ومعرفة الفرص والمخاطر الخاصة بالمنتجات أو الخدمات المطلوب تسويقها. "Competitor analysis & SWOT analysis "
• دراسة العملاء المستهدفين "Target Audience Fundamentals & Segmentation "وتقسيمهم لشرائح وإعداد خرائط تعاطف " Empathy Maps" خاصة بكل شريحة للمساعدة في إنشاء محتوى مناسب لكل منهم يٌلبى إحتياجاتهم ويحقق أهداف أصحاب المشاريع أو مقدمي الأنشطة والخدمات.
• مساعدة أصحاب المشاريع أو مقدمي الأنشطة والخدمات في تحديد أهداف واضحة "Marketing Objectives "لكل خطة تسويقية مع تحديد طرق الوصول لهذه الأهداف وتقييم النتائج ووضع توصيات مستقبلية تساهم في زيادة العائد على الإستثمار من خلال هذه الخطط. مع توقع النتائج المستقبلية وتحديد الميزانيات اللازمة لتنفيذها.
• كيفية اختيار القنوات التسويقية المناسبة لكل نشاط أو منتج وإعداد محتويات مناسبة لهذه القنوات.
• التسويق من خلال وسائل التواصل الاجتماعي المختلفة"Social Media Marketing" من فيسبوك وانستجرام وتويتر وسناب تشات ولينك إن وبينتريست ويوتيوب وواتساب إلخ.
• كتابة المحتوى المناسب"Content Writing" لكل وسيلة من وسائل التواصل الإجتماعي مع قياس نتائج المحتوى وطرق تحسينه مستقبلاً.
• إدارة الحسابات على وسائل التواصل الإجتماعي.
• كيفية إعداد الحملات الإعلانية المدفوعة "الممولة" "Facebook & Instagram Ads"على كافة وسائل التواصل الإجتماعي وبخاصة الفيسبوك وانستجرام.
• إدارة الحملات الإعلانية المدفوعة على منصات التواصل الإجتماعي المختلفة بكل الأغراض وكافة الأهداف المتاحة من زيادة الوعي بالعلامات التجاربة مروراً بزيادة التفاعل مع الجمهور المستهدف وصولاً لجلب زيارات للمواقع الإلكترونية، جمع بيانات العملاء المستهدفين أو جلب زيارات للمتاجر وتحقيق مبيعات.
• وضع الخطط التسويقية للمواقع الإلكترونية – تهيئة المواقع الالكترونية لمحركات البحث مثل جوجل وخلافه للظهور ضمن نتائج الصفحة الأولى لمحركات البحث مثل جوجل الخ.
• إعداد بحوث متكاملة عن الكلمات الدلالية للمساعدة في كتابة محتويات المواقع الإلكترونية وتهيئتها بشكل متكامل لمحركات البحث.ٍSEO – Search Engines Optimization
• إنشاء وإدارة وتعديل ومتابعة حملات البحث المدفوعة على جوجل. SEM – Search Engines Marketing
• إنشاء وإدارة ومتابعة حملات ال Display ads على يوتيوب وشركاء جوجل من موافع ومدونات.
• منصات العمل الحر وكيفية الاشتراك بها والعمل من خلالها.
بخلاف التسويق عبر البريد الالكتروني – اللي الحمد لله درسته قبل كده، يكون المسار ده غطى كل جوانب التسويق الالكتروني.

5. أوجه الإختلاف بين الدراسة على منصة يوداستي والمنصات التعليمية الأخرى زي كورسيرا ويوديمي أو اديكس.
بمنتهى البساطة سبق ليا ودرست على أكتر من منصة للتعليم عن بعد زي:
• EDX
• Coursera
• Udemy
• Google
• LinkedIn Learning

الفرق الرئيسي والميزة الأكبر في الدراسة في المنحة دي من خلال Udacity بيتمثل في وجود مشاريع عملية الطالب بيقوم بتنفيذها بنفسه، يعني بتشتغل بإيدك مش بس كده، لأ كمان في فريق مشرف على خطوات تنفيذ المشاريع دي بالشكل الأمثل، عشان تبقى زي المشاريع الواقعية في سوق العمل من حيث التخطيط للمشروع – تحديد الأهداف – دراسة أنسب الطرق للوصول للأهداف – متابعة النتايج – إعداد الميزانيات – إعداد تقارير المشاريع والتوصيات، وبعد كل ده، فريق تاني من المصححين اللي بيراجعوا خطوات المشروع، لا يربط الطالب بهم أي صلة مطلقاً ومن دول أجنبية – مش مصريين. لضمان الحيادية في تقييم المشاريع ونتايجها.

6. تجنب الوقوع في هذه الأخطاء، "نصايح من تجربتي الشخصية".

من خلال تجربتي الشخصية خلال 3 شهور مع البرنامج، حابب أوضح كام خطأ وقعت فيهم، ولازم تاخدوا بالكم منهم:

* بمجرد ما تقدم للمنحة، اتعود تتابع البريد الالكتروني بتاعك بشكل يومي، عشان نتيجة القبول بالمنحة والتكليف بالمشاريع لاحقاً والعمل الاحترافي هتكون من خلال البريد الالكتروني – انا حصل معايا مشكلة في البريد الالكتروني اللي سجلت بيه في المنحة، ومعرفتش اني اتقبلت إلا بعد بدء المنحة ب 3 أسابيع، وقبل تسليم المشروع الأول ب 3 أيام فقط، والحمد لله قدرت أتابع وأسلمه بصعوبة وده عملي ضغط ولوود كبير أوي في بداية الدراسة كان ممكن أخسر بسببه المنحة لا قدر الله.

* قسم الأهداف الكبيرة لتاسكات صغيرة بشكل يومي عشان تقدر تتابع كل الدروس والمحتوى الموجود، ولما تحقق التاسكات الصغيرة دي هتحس بإنجاز وتتحمس أكتر لإستكمال المنحة. إنما لو عملت العكس هتحس إنك ضايع عشان هتلاقي صعوبة إنك تحقق هدف كبير قوي خاصة لو انت شغال أو لسه بتدرس.
استخدم التقويم أو ال callendar الموجودة على يوداستي وقسم الحاجات اللي عاوز تتعلمها أو تخلصها وحددها باليوم والساعة وإجبر نفسك تخلصها عشان متحسش إنك مقصر أو مهمل وبالتالي إنتاجيتك تقل في الإستمرار في التعلم.

* نفذ المشاريع بمنتهى الجدية، وحط نفسك مكان العميل أو صاحب المشروع اللي مفروض حضرتك هتسوق لشغله فيما بعد، وحاول تفكر بدماغه إزاي تحققله الأهداف بأقل تكلفة وأسرع وقت وأعلى ربحية.
إسأل وأستفسر عن أي حاجة مش واضحة لك، مش عيب، ولا حرام.

إستمتع، إنت بتدرس منحة مجانية، غير بيحلم يتقبل فيها، ولو فكرت تدرسها على حسابك هتدفع مبلغ وقدره.

7. أشياء أتمنى تواجدها بالمنحة مستقبلاً وبمنصة يوداستي خاصةً.



إختبار تحليل الشخصية من منصة معارف - حلل شخصيتك الآن > >
تكملة القراءة
سيرتك الذاتية " CV " هي أول مستند وأول دليل على كفاءتك في العمل
وتقوم منصة معارف بمساعدتك لإنشاء سيرتك الذاتية بإحترافية

أفضل قنوات التليجرام لمختلف المجالات
قنوات تساعدك بكل سهولة على الوصول للمصادر التعليمية و الوظائف و النصائح المهنية و المنح الدراسية

اشترك الآن مجانا
اقرأ ايضا
كورسات ومصادر ومواقع كتير لتعلم الرسم بانواعه
×

يجب ان يكون لديك حساب داخل المنصة
حتى تستطيع المشاركة و التفاعل مع التعليقات

سجل الآن مجانا