×
الرئيسية إنشاء سيرة ذاتية دورات تدريبية الأختبارات
قناة منصة معارف علي التليجرام الاقوي عربيا .. اشترك الآن

ازاى تقدر تاخد 23000 واكتر وانت قاعد فى بيتك فى اقل من اسبوع من موقع Merch by Amazon

ازاى تقدر تاخد 23000 واكتر وانت قاعد فى بيتك فى اقل من اسبوع من موقع Merch by Amazon

لو انت في مصر تقدر تجمع 23000 جنيه في قد إيه؟

أكيد مش هتقدر تجمع المبلغ ده في أقل من 6 شهور .. طب لو قولت لك إنك تقدر تعمل المبلغ ده وأكتر في أسبوع وانت قاعد في بيتك !!! …

أكيد تعرف موقع أمازون الغني عن التعريف ! بس إلى ناس كتير ماتعرفهوش ان موقع امازون متفرع منه خدمات كتير تانية زي ميرش باي امازون Merch by Amazon.

ايه هو ميرش باي امازون؟
ميرش باي أمازون Merch by Amazon هي خدمة بيقدمها موقع امازون للمصممين، الخدمة عبارة عن تصميم تي شيرتات وبيعها لجميع أنحاء العالم. تخيل كده لو عندك محل ملابس وبيعدي من قدام المحل 100 مليون شخص في اليوم!!

طبعا هتسأل دلوقتي وأنا هجيب الخامات منين وهطبع تصاميم التي شيرتات إزاي؟
ماتقلقش أنت مش محتاج يكون عندك خامات او طابعه ملابس أنت بس كل إلى عليك هتصمم التصميم إلى هيتطبع علي التي شيرت وامازون هتتكفل بكل حاجة من خامات وطباعة تصاميمك والشحن للمشتري، وأكيد مش هتحتاج أنك تسوق لتصميماتك لأن زي مقولتلك تخيل عندك محل وبيعدي عليك 100 مليون شخص في اليوم.

طبعا هتقولي وأنا مكسبي فين بقي؟
طبعا ليك نسبة ربح من سعر كل تي شيرت مباع من تصميمك والجميل إنك أنت الي بتحدد سعر التي شيرت ،وبناءاً عليه بتحدد نسبة ربحك، و بعد كده بتقدر تسحب أرباحك من أي بنك أمريكي.

بنك أمريكي؟

أيوه بنك أمريكي. تقولي طب إزاي؟..هقولك بسيطة ،موقع بايونير بيفتحلك حساب أمريكي وبيسلمك فيزا كارد توصلك لحد باب بيتك تقدر تسحب بيها أرباحك من أي ATM في مصر.

طب أنا محتاج إيه علشان ابدأ؟
كل إلى أنت محتاجه جهاز كمبيوتر وبرنامج فوتوشوب وشوية افكار إبداعيه للتصميم. طب الإبداع موجودة لكن المشكلة في الفوتوشوب؟

برضو ماتقلقش لو أنت مابتعرفش تصمم على الفوتوشوب .. هنشاركك بكورس اونلاين هيعلمك كل حاجة في الفوتوشوب من الصفر لحد ما تبقي محترف.

in article
طريقة التسجيل بسيطة جدا، بتسجل معلوماتك الشخصية ومعلومات البنك الأمريكي (البايونير)، رقمك الضريبي الأمريكي، موقعك الإلكتروني، وثلاثة سطور بتعرف فيهم عن نفسك وخبراتك السابقة وسبب تسجيلك في برنامج ميرش باي امازون.

ثلاثة سطور النبذة الشخصية هم أهم نقطة في التسجيل ك كل لأن مراجعة طلبات التسجيل بتكون يدوياً عن طريق موظفين امازون، وبتكون 90% الموافقة أو الرفض على طلبك بسبب الرسالة دي، فأنت محتاج تكون مقنع وصادق في التعريف عن نفسك.

طب وأنا أجيب الرقم ضريبي امريكي منين؟
مافيش أي مشكلة، في دورات كتير بتعرفك إزاي تقدر تقدم على طلب الحصول علي رقم ضريبي أمريكي وفي كمان خدمات بتسهلك إنك تحصل علي رقم ضريبي أمريكي بس طبعا بتبقي خدمات مدفوعة ولو مش عايز تتعب نفسك تقدر تقدم من غير رقم ضريبي لكن امازون هتخصم من أرباحك 30% كضرائب إعتباريه.

ولو معنديش موقع إلكتروني؟
مفيش أي مشكلة حضرتك بيبقي قدامك حل من أتنين، تشتري دومين وإستضافة وده طبعا هيكلفك مال، جهد، ووقت أو لو عندك صفحة على بيهاينس behanceموقع من شركة أدوبي بيعرض عليه المصممين أعمالهم) أو صفحة فيسبوك أو إنستجرام وعليها كام تصميم ليك تقدر تسجل بيها في ميرش باي امازون بكل سهولة، أو ممكن تسجل من غير أي موقع إلكتروني.

الموقع بياخد 14 يوم كحد أقصي لمراجعة طلبك لأن المراجعة بتكون يدوية وبتم عن طريق موظفين أمازون. وبعد قبول طلبك تقدر ترفع تصاميمك على ميرش باي امازون بمعدل 10 تصاميم في البداية ولما تحقيق أول مبيعاتك بيترفع عدد التصاميم المتاح نشرها تدريجياً لحد ما يوصل ل 8000 تصميم.

ميرش باي امازون:https://merch.amazon.com/landing

بايونير: https://www.payoneer.com/raf/?rid=07192DE8-4C28-4FCE-B057-012B40EC11B2

كورس الفوتوشوب :https://www.udemy.com/course/photoshop-arabic/

دورة للحصول علي رقم ضريبي: https://www.youtube.com/watch?v=isTcQx6EPTM&t=242s

دورة مجانية علي اليوتيوب لطريقة التسجيل في برنامج ميرش باي امزون:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLg_8oT0WzksH-S8ZgTfTHP99heyFG04F_

بيهانس : https://www.behance.net/

فايفر Fiverr : دة موقع من خلاله تقدر تعيين مصممين اجانب محترفين يصمموا ليك التي شيرتات بأسعار تبدأ من 5$ و تبدأ تقدمها انت على ميرش امازون
https://www.fiverr.com/?utm_source=3670&utm_medium=cx_affiliate&utm_campaign=&cxd_token=3670_2765930_|afp2:|afp3:|afp4:&show_join=true


إختبار تحليل الشخصية من منصة معارف - حلل شخصيتك الآن > >
تكملة القراءة
سيرتك الذاتية " CV " هي أول مستند وأول دليل على كفاءتك في العمل
وتقوم منصة معارف بمساعدتك لإنشاء سيرتك الذاتية بإحترافية

أفضل قنوات التليجرام لمختلف المجالات
قنوات تساعدك بكل سهولة على الوصول للمصادر التعليمية و الوظائف و النصائح المهنية و المنح الدراسية

اشترك الآن مجانا
اقرأ ايضا
×

يجب ان يكون لديك حساب داخل المنصة
حتى تستطيع المشاركة و التفاعل مع التعليقات

سجل الآن مجانا